Ağız Kuruluğu

Tükürük bezlerinin tükürük salgılama fonksiyonlarının azalması sonucu oluşur. Tükürük salgısındaki azalma, ağız kuruluğuna sebep olarak ağızda oldukça ciddi sorunların oluşmasına yol açabilmektedir. Günlük hayatta pek çoğumuz tarafından önemsenmeyen bu sorun dişeti iltahaplanmalarına neden olur.

ağız kuruluğu

Tükürük üreten ve tükürük bezi adı verilen bezlerin doğru çalışmamasının çeşitli nedenlerini şöyle sıralayabiliriz:

• Bazı ilaçların yan etkileri:

Antihistaminikler, burun açıcılar, ağrı kesiciler, diüretikler, tansiyon ve depresyon ilaçları gibi 400’den fazla ilaç ağız kuruluğuna neden olabilir.

• Hastalıklar:

Diyabet, Hodgkin, HIV/AIDS, Parkinson hastalığı ve Sjögren sendromu gibi tükürük bezlerini etkileyen hastalıklar ağız kuruluğuna yol açabilir.

• Radyasyon terapisi:

Başınız veya boynunuz kanser tedavisi sırasında radyasyona maruz kalmışsa tükürük bezleri hasar görebilir. Tükrük kaybı geçici veya kalıcı olabilir.

• Kemoterapi:

Kanser tedavisi nedeniyle kullanılan ilaçlar, tükrüğü kalınlaştırabilir veya ağızda kuruluk hissine neden olabilir.

• Menopoz:

Hormon seviyelerinin değişmesi, genellikle menopoz sonunda ve menopoz sonrası kadınlarda kalıcı ağız kuruluğuna yol açar.

• Sigara:

Birçok puro, pipo ve sigara kullanıcısı ağız kuruluğu yaşamaktadır.

Ağız Kuruluğu Rahatsızlığım Olduğunu Nasıl Anlayabilirim?

Herkes zaman zaman ağzında kuruluk hissedebilir. Bu his kaybolmuyorsa, tükürük üretiminde bir problem olabilir.

Ağız kuruluğu semptomları aşağıdakileri içerir:

• Ağızda, yapışkanlık ve kuruluk hissi
  • Boğaz kuruluğu
  • Dilde yanma hissi
  • Dudaklarda çatlama
  • Tat almada azalma veya ağızda metal tadı
  • Yutkunma güçlüğü
  • Aft
  • Sürekli kötü ağız kokusu
  • Çiğneme/konuşma güçlüğü

Ağız Kuruluğu Nasıl Tedavi Edilir?

Ağız kuruluğunu tedavi etmenin tek kalıcı yolu sebebini tedavi etmektir. Ağız kuruluğunun nedeni ilaçlarsa, diş hekiminiz reçetenizi veya ilacın dozajını değiştirebilir. Tükürük bezleri düzgün bir biçimde çalışmıyor ancak yine de biraz tükürük üretiyorsa, doktorunuz tükürüklerin daha iyi çalışmasına yarayacak bir ilaç verebilir. Diş hekiminiz size yapay tükürük gibi ağız nemlendiricileri verebilir. Ağız kuruluğunu gidermek için özel olarak üretilmiş ağız suları kullanılması rahatlama sağlayabilir.

ağız kuruluğu

Bunlara ek olarak:

• Kahve, çay veya bazı sodalar gibi, ağız kuruluğuna yol açabilen kafeinli içeceklerden kaçının.
  • Sık sık su veya şekersiz içecekler içebilirsiniz.
  • Tükürük akışını uyarmak için şekersiz sakız çiğneyebilir veya şekersiz sert şekerler emebilirsiniz.
  • Ağzınızda kurumaya yol açabileceği için tütün veya alkol kullanmayın.
  • Baharatlı veya tuzlu yiyeceklerin kuru ağızda ağrıya neden olabileceğini unutmayın.
  • Geceleri nemlendirici kullanın.
  • – Türkiye İmplant